حضرت علی(ع) در نهج البلاغه در خطبههای متعددی زیباییهای سایر مخلوقات را برای مخاطبان خود بیان کرده است که خواندن و تأمل در آن خالی از لطف نیست و انسان را با عمق ژرف اندیشی کلام مولا آشنا میسازد.
ستایش خداوندی که طاووس را در نهایت زیبایی خلق کرد
شگفتانگیزترین پرندگان در آفرینش طاووس است که خداوند آن را در استوارترین شکل آفریده و با زیباترین رنگها رنگ آمیزی نموده است و در کلام مولا علی(ع) به زیباییهای آن اشاره شده است.
امام علی(ع) درباره این شگفتی آفرینش در خطبه ۱۶۵ نهج البلاغه میفرماید:(از شگفتانگیزترین پرندگان در آفرینش، طاووس است که آن را در استوارترین شکل موزون بیافرید و رنگهای پر و بالش را به نیکوترین رنگها بیاراست.
با بالهای زیبا که پرهای آن به روی یکدیگر انباشته و دُم کشیدهاش که چون به سوی ماده میرود آن را چونان چتری گشوده و بر سر خود سایبان میسازد، گویا بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است.)
همچنین حضرت علی(ع)در فراز دیگری از خطبه ۱۶۵ ادامه میدهد: (اگر رنگهای پر طاووس را به روییدنیهای در زمین تشبیه کنی خواهی گفت آن دسته گلی است که از شکوفههای رنگارنگ بهاری فراهم آمده است
و اگر آن را با پارچههای پوشیدنی همانند سازی چون پارچههای زیبای پر نقش و نگار و یا پردههای زیبای یمن است و اگر آن را با زیور آلات مقایسه کنی چون نگینهای رنگارنگی است که در نواری از نقره با جواهرات زینت شده است)
حضرت بعد از بیان این شگفتیها انسان را به توحید و خداشناسی توجه میدهد و در ادامه بیان خلقت طاووس میفرماید: (هوشهای ژرفاندیش و عقلهای پرتلاش چگونه این همه از حقایق موجود در پدیدهها را درک کند پس ستایش خداوندی را سزاست که عقلها را از توصیف پدیدهای که برابر دیدگان جلوهگرند ناتوان ساخت)
مورچه، موجودی کوچک با آفرینشی مستحکم
برای درک پروردگار لازم نیست همیشه در کهکشانها و ستارگان بالای سر و یا اتم در ماده تأمل کنیم. همین موجودات کوچکی که آرام و بیخطر بر روی زمین در حال حرکتند و گاه در اثر بیمبالاتی ما زیر پا لگد میشود خود یک آیه خداشناسی هستند.
امام علی(ع) در خطبه ۱۸۵ نهجالبلاغه درباره آفرینش مورچه میگوید: (آیا به مخلوقات کوچک خدا نمینگرند که خدا چگونه آفرینش آن را استحکام بخشید؟ و ترکیب اندام آن را برقرار و گوش و چشم برای آن پدید آورد و استخوان و پوست متناسب برای آن خلق کرد؟
به مورچه و کوچکی جثه آن بنگرید که چگونه لطافت خلقت او با چشم و اندیشه آن درک نمیشود. نگاه کنید چگونه روی زمین راه میرود و برای به دست آوردن روزی خود تلاش میکند. دانه را به لانه منتقل میسازد و در جایگاه مخصوص نگه میدارد و در فصل گرما برای زمستان تلاش میکند.)
اینجا نیز حضرت باز یاد آفریننده این موجود را بر زبان جاری میسازد و میگوید: (پس بزرگ است خدایی که مورچه را روی دست و پایش بر پا داشت و پیکره وجودش را با آن استحکام نگاه داشت و در آفرینش آن قدرتی او را یاری نداد و هیچ آفرینندهای کمکش نکرد.)
سپاس خدایی که روز را برای خفاش مایه آرامش و استراحت قرار داد
خفاش نیز موجود عجیب و شگفتانگیزی است که در کلام حضرت علی(ع) از آن یاد شده است و امام آن را از زیباییهای صنعت پروردگاری میشمارد که این مسئله در خطبه ۱۵۶ مورد اشاره قرار گرفته است.
حضرت در این خطبه بیان فرمود:( از زیباییهای صنعت پروردگاری و شگفتیهای آفرینش او همان اسرار حکیمانه در آفریدن خفاشان است. روشنی روز که همه چیز را میگشاید چشمانشان را میبندد و تاریکی شب که هر چیز را به خواب فرو میبرد، چشمان آنان را باز میکند.
پس خفاش در روز پلکها را بر سیاهی دیدهها اندازد و شب را چونان چراغی برمیگزیند که در پرتو آن روزی خود را جستوجو میکند و سیاهی شب دیدههای او را بر نمیبندد و به خاطر تاریکی زیاد از حرکت و تلاش باز نمیماند.
آنگاه که خورشید پرده از رخ بیفکند و سپیده صبحگاهان بدمد و لانه تنگ سوسمارها از روشنی آن روشن شود، شب پرهها پلکها را برهم نهند و برآنچه در تاریکی شب به دست آورده قناعت کنند.)
و باز نام خداوند است که بر لسان مولا(ع) جاری میشود که جز این از علی(ع) نمیتوان انتظار داشت چرا که خود او میفرماید در هیچ چیز نگاه نکردم مگر آنکه قبل و بعد و همراه آن خدا را دیدم و اینجا نیز حضرت بعد از بیان شگفتیهای خلقت خفاش میگوید:( پاک و منزه است خدایی که شب را برای خفاشان چونان روز روشن و مایه به دست آوردن روزی قرار داد و روز را چونان شب تار مایه آرامش و استراحت آنان انتخاب نمود)
پیش فاضی معلق بازی یا پیش غازی معلق بازی???????!
ع ,حضرت ,علی ,شب ,آفرینش ,خطبه ,آن را ,علی ع ,است که ,و در ,را به
درباره این سایت